betekenis blockchain onderwijs

De betekenis van blockchain voor het onderwijs

Terwijl we voor de tweede keer stoppen onderweg bekruipt mij een licht ongemakkelijke gedachte “doen we er wel zo verstandig aan om helemaal naar Groningen te rijden?”. Nadat Peter de motor heeft voorzien van verse olie kachelen we verder naar het noorden van het land. Ondertussen hebben we onze sessies van de komende dagen doorgenomen en definitief gemaakt. Ook hebben we onze verwachtingen besproken en huidige inzichten omtrent de blockchain.

De host waarschuwt ons de volgende ochtend voor het razende tempo waarin sprekers elkaar zullen aflossen en geeft alvast aan dat hij niet onbeleefd wil zijn bij het bedanken van de keynotes na hun podiumtijd. Voor de pauze krijgen we inzicht in wat er bij DUO gebeurd en hoe er via een landelijke coalitie experimenten zijn gestart. Er worden relaties gelegd met de Human Capital agenda en ook met de vooruitstrevende rol die de provincie Groningen wil spelen richtig de toekomst van ons als mensheid.

Na de pauze komen er steeds meer inhoudelijke voorbeelden die uitgediept worden tot een redelijk detailniveau waardoor de burger moed krijgt. Langzaam aan begin ik te begrijpen dat blockchain voor het onderwijs vooral iets betekent voor de achterkant van het onderwijs ofwel de ondersteunende kant. Het zou een manier kunnen zijn om gevoelige en waardevolle gegevens in te bakken en door te geven tussen verschillende instellingen. Of kan het ook iets betekenen voor de voorkant van het onderwijs in het leerproces van de lerende? Oké, net voor de pauze begin ik de hele logica kwijt te raken omdat Allan Third soms het advies geeft juist geen blockchain te gebruiken. Gelukkig bieden een glaasje melk met een broodje en wat netwerken uitkomst…

Na de pauze zit ik in een boeiende meeting waar een van de deelnemers aan de sessie redelijk disruptief de leiding overneemt van de sessie-leider. In het begin erger ik mij eventjes aan dit gedrag en denk ik dat de beste man alleen maar problemen dumpt. Terwijl het gesprek vordert rondom privacy, bescherming van burgers en hoe je nu eigenlijk kunt waarborgen of iemand zijn online identiteit ook werkelijk zijn online identiteit is begin ik geboeid te raken. Shit, het is geen doemdenker deze man! Hier moet ik iets mee maar op dat moment had ik nog geen idee wat.

In mijn laatste sessie wordt de agrarische wereld als voorbeeld genomen. Er heeft een experiment plaatsgevonden bij organische kwekers die doormiddel van een blockchain een eerlijk product op de markt hebben gebracht. Platgeslagen, de sticker die op de verpakking zit bij de supermarkt verdient het product ook echt. Op dat moment begin ik ‘backwards’ te denken en gooi ik in de groep wie er nu eigenlijk een probleem heeft als een persoon zijn diploma namaakt of aanpast? De onderwijsinstelling, de persoon zelf of het bedrijf. Een interessante discussie volgt waarop voorbeelden van samenwerking bij gezamenlijk opleiden volgen, waarbij de samenwerking een kwestie van vertrouwen is blijkt later. En eerder is aangegeven dat een blockchain alleen boeiend is wanneer partijen elkaar juist wantrouwen. Uhm oké…waarom hebben de keynotes het experiment eigenlijk gestart rondom blockchain in het onderwijs?

Op de borrel praat ik na met Wilfred Rubens, Peter Biekens, Wytze Koopal en Willem Karssenberg…het zorgde voor een hoop verbindingen inzichten en geruststellingen maar nog niet voor antwoorden op alle vragen 🙂 gelukkig zijn er wat concrete afspraken gemaakt met nieuwe mensen die Peter en ik hebben ontmoet en gaan werken verder op onderzoek uit.

Hieronder kun je in een aantal minuten bekijken hoe Peter en ik de conferentie hebben ervaren:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *