Eindeloos leren

De afgelopen 10 maanden hebben onder andere in het teken gestaan van de ontwikkeling van de minor Embrace Technology, Entrepreneurship and Creativity. In het ontwerpteam, bestaande uit FED-leden en diverse docenten, is er onderweg veel geleerd. Tijdens dat leerproces was één vraag leidend: op welke manier dringen we door tot de nieuwsgierigheid van de student zodat leren als vanzelf gaat plaatsvinden? In die zoektocht naar een ultieme leeromgeving hebben we mensen ontmoet en hebben er gesprekken plaatsgevonden die ons zelf aan het denken zetten, die ons ook als vanzelf lieten leren.

In het begin ontmoetten we Dominique Sluijsmans die ons uitdaagde om te gaan experimenteren met ipsatief toetsen. Enkele activiteiten op de VO-school Agora in Roermond leerden ons dat een jongere een grotere bereidheid heeft om te leren als hij zijn eigen nieuwsgierigheid als uitgangspunt mag nemen. Jan Fasen en Sjef Drummen stimuleerden ons om na te denken in welke situaties studenten optimaal kunnen presteren. Wanneer is er sprake van een uitstekende coaching? Waar gaat het over vertrouwen en de passie om samen op te trekken? Welke ruimte kunnen we faciliteren die daadwerkelijk uitnodigt om te leren?

In “Denken over onderwijs”, laat Kees Meijlink ons reflecteren op onderwijsidealen. “Democratie is een vorm van samenleven waar iedereen tot zijn recht moet komen. Een kind wordt dus niet klaargestoomd voor deelname aan de maatschappij, maar de maatschappij kan zich ook vormen naar het kind” (Meijlink, 2016).

De vraag of je studenten voortdurend langs een meetlat moet blijven leggen is zeer actueel op de facebookpagina: Actief leren zonder cijfers. Daar zijn veel ervaringen uitgewisseld rondom: De toetsrevolutie (D. Sluijsmans & R. Kneyber). In dit boek schrijven docenten over hun ervaringen met formatieve toetsing. Een veel gebruikt model voor het gebruik van feedback, feed-up en feed forward is dat van Dylan Wiliam. Het is een model waarmee we in de minor EmbraceTEC zullen gaan werken.

 

Het laatste woord is aan de studenten zelf: Bij de evaluatie van de innovation challenge ging het over het vertrouwen van de docent in zijn eigen studenten. “Jullie hebben ons met rust gelaten en je pas ergens mee bemoeid als wij daar zelf om vroegen.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *