FED ontwerpsessie tijdens de BKO/BDB

Je herinnert je als docent vast nog wel hoe spannend en uitdagend het was om studenten te begeleiden, laat staan om het onderwijs van je voorganger te herontwerpen of nieuw onderwijs te ontwerpen. De cursus BKO/BDB (basiskwalifatie onderwijs/basiskwalificatie didactische bekwaamheid) is ingericht om je daarin te begeleiden en je didactische bekwaamheid te ontwikkelen. Creatieve vaardigheden hebben, durven te experimenteren, positief zijn en vol verwondering uit je comfortzone durven te stappen, zijn docenteigenschappen die maken dat een student gemotiveerd en geïnspireerd raakt door jou. Als docenten deze nieuwsgierige optimistische houding ontwikkelen, kunnen we studenten daadwerkelijk stimuleren deze mindset te ontwikkelen, wat onmisbaar is in de wereld op dit moment.

Design thinking biedt de mogelijkheid te werken aan deze mindset. Nieuwe docenten ervaren daardoor dat het (her)ontwerpen van onderwijs in co-creatie veel plezier kan geven en tot innovatief onderwijs kan leiden waarin de student echt centraal staat. Ontwerpen richting een prototype houdt het uitdagend, maakt dat de les gaat leven en stimuleert je te experimenteren.

In twee BKO-bijeenkomsten heeft FED een ontwerpsessie verzorgd. Deelnemers hebben tijdens deze bijeenkomst met elkaar een nieuwe les ontworpen of een bestaande les herontworpen door middel van design thinking. Samenwerken, energie, verwondering, alles was aanwezig tijdens deze bijeenkomsten met inspirerende uitkomsten als gevolg.

Zie hier de impressies van deze bijeenkomsten:

Wil je als docent, als docententeam of als BKO-trainer ook ervaren wat de impact van design thinking op het onderwijsontwerp kan zijn? Neem dan contact met ons op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *