Expeditie Finland: TAMK University

Field Trip TAMK University | Tampere, Finland | 2-6 april 2017
Tijdens de Fontys partnerdag 2016 in Liverpool gaven we met FED een ontwerpsessie aan collega’s van TAMK university uit Finland. Daar werd het zaadje gepland om verdere samenwerking tussen beide universities of applied sciences te gaan verkennen. We zouden FED niet zijn als we geen verbindingen zouden zoeken met collega’s van andere instituten binnen Fontys, én daarbuiten. En zo geschiede… Met een groep van tien mensen waren de Fontys Sporthogeschool, BEnT, FIBS, O&O, Rock Academy, FLOT én het Summa College vertegenwoordigd. Hierdoor hebben we niet alleen onze band met TAMK aangehaald, maar zeker ook die van de onderwijsinstellingen onderling.

Halen én brengen
Samen met TAMK university hadden we een programma opgezet, waarin we ons hebben gefocust op de volgende onderwerpen:

  1. Delen van de wijze waarop beide hogescholen onderwijs ontwerpen.
  2. Vormen van samenwerking verkennen, onder andere gericht op de minor Embrace TEC.
  3. Het verkennen van nieuwe onderwijsmethoden, en van talentontwikkeling in Finland.

Om niet alleen te vertellen hoe wij onderwijs ontwerpen, hebben we ook daadwerkelijk twee ontwerpsessies gedaan samen met onze Finse collega’s. De ontwerpvraag: hoe kunnen we ons onderwijs flexibiliseren en personaliseren? We hebben de brain power van 25 docenten gebruikt om de deeltijdopleiding van het instituut BEnT te herontwerpen. Hierdoor hebben we niet alleen ons designproces kunnen demonstreren, maar hebben we ook nog eens heel waardevolle ideeën opgehaald voor Fontys.

In de tweede ontwerpsessie stond de vraag centraal: welke samenwerkingen kunnen we concreet aangaan tussen beide hogescholen? Dit was het sluitstuk van drie ontzettend inspirerende dagen, waarin we vervolgstappen hebben afgesproken met:

  1. De lerarenopleiding van TAMK university
  2. Het instituut voor technologische opleidingen van TAMK university

Opbrengsten
We hebben opbrengsten op verschillende niveaus behaald. Hieronder lees je ze in willekeurige volgorde:

  1. Het netwerk binnen Fontys-opleidingen versterkt.
  2. Het netwerk met TAMK university versterkt.
  3. Persoonlijke groei.
  4. Inzicht in het Finse onderwijsmodel
  5. Inzicht in de wijze waarop we entrepreneurship kunnen stimuleren onder studenten:
    • Vertrouwen
    • Vertrouwen
    • Vertrouwen
  6. Studentenbedrijven opzetten is simpel!
  7. De link gelegd met bedrijf Vencit. Zij hebben een tool ontwikkeld voor talentontwikkeling: WOW, dit is de toekomst!
  8. Phenomenal learning: wat het is en hoe het in de praktijk wordt toegepast.
  9. Finnen gaan los tijdens een ijshockeywedstrijd.
  10. Problem based learning: hoe het bij TAMK university wordt toegepast.
  11. Samenwerking verkend met het technologische instituut van TAMK voor de minor Embrace TEC.

 Onze tips

  1. Ben je bezig om entrepreneurship in je onderwijs te verwerken, zodat studenten écht ervaren wat dit betekent? Breng dan een bezoek aan de Proakatemia, waar studenten hun eigen bedrijf runnen. En dus ook hun eigen geld verdienen. Kan dat? En kunnen ze dan tegelijkertijd een diploma behalen? Ja, dat kan dus! Het start met vertrouwen.
  2. Wil je talentontwikkeling in je onderwijs ontwerpen? Doe dit dan op basis van…..vertrouwen.
  3. Ben je van plan een samenwerking op te zetten met een andere partij? Word dan zo concreet mogelijk, en zet kleine stapjes. Doe dit op basis van….je raadt het al: vertrouwen.
  4. Neem het bedrijf Vencit als voorbeeld voor hoe je talentontwikkeling binnen je organisatie kunt vormgeven.
  5. Onderwijs ontwerpen is onderdeel van de Finse onderwijscultuur, daarom loopt Finland op veel fronten voorop. Er is dus een cultuur voor nodig. Heb je die (nog) niet, dan wordt het tijd om daaraan te gaan werken. En ja, dat vergt tijd en discipline.

Heb je vragen of wil je meer informatie over onze field trip naar TAMK university, en de vervolgacties die wij gaan ondernemen? Neem dan gerust contact met ons op!

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *