lef share it Fontys Educational Designers

Fontys LEF share it!

Op woensdagmiddag vond het LEF Share it. event plaats. Een evenement voor Fontys collega’s dat in het teken staat van delen, verdiepen en verbinden. Een evenement wat FED op het lijf geschreven is, omdat we die kernwaarden al sinds onze oprichting centraal stellen! Niet gek dat drie FED collega’s het podium hebben gepakt om te delen om in sessies van 20 minuten samen met deelnemers te verbinden en verdiepen. In dit artikel lees je een samenvatting van vier sessies.

Spot op talent – Marian Thunissen

In de eerste ronde beet Marian, lector bij het lectoraat Dynamische Talent Interventies, het spits af met een sessie genaamd ‘Spot op talent’ waarin we ingingen op de omgeving en context waarin talent het beste tot zijn recht komt. Een kort voorbeeld: Een husky kan in koude omstandigheden heel goed rennen, maar in een warme omgeving juist niet. Een kolibrie geniet juist weer van de warmte en zou niet tot zijn recht komen in een koude omgeving.
De context is dus heel belangrijk. Dit bestaat uit de inhoud van je werk, het team, het werk/leerklimaat en de werkgever/organisatie als geheel.

Aan de hand van drie vragen liet Marian ons nadenken over welke context belangrijk is.

  1. Welke omgeving haalt het beste in jou omhoog?
  2. In welke context leer  jij het meest? Wanneer schuurt het voor jou?
  3. Hoe plan jij jouw dag zó dat je geen last hebt van jouw zwakke(re) punten?

Wat ik eruit heb gehaald is dat talent tot zijn recht laten komen afhankelijk is van de context waarin de werknemer of student zich bevind. Dat wil niet zeggen dat je het zelf niet in de hand hebt! Door bewuste keuzes te maken als het gaat om context, kun je meer geluk vinden in jouw werk/opleiding!

Marian heeft ook een blog geschreven over haar sessie. Klik hier om haar blog te lezen.

Playfull Learning, wanna play? – Siete Sirag

trampolines Fontys Lef share it!
Bron

De tweede ronde werd het tijd om te bewegen! We kregen van Siete, docent aan de Paramedische Hogeschool, de opdracht om ervoor te zorgen dat we op de trampolines – zonder de grond te raken – met trampoline en al over een streep zouden komen. Nog voordat iedereen de opdracht begreep, ging de tijd in. Nét toen we de smaak te pakken hadden, was de tijd om.
De tweede ronde ging een stuk soepeler. Communiceren, samenwerken en aanmoedigen bleken onmisbaar om samen trampoline’s te verplaatsen.

Key take away: De opbrengst bij een leerervaring kan zo veel groter zijn wanneer je spelvormen toepast!

 

Social Labs! – Maria Custers

In een overvolle ballenbak deelde Maria de voortgang van het Fontys Social Labs onderzoek. Vlak voor de herfstvakantie is er een sessie gehouden met Social Lab kartrekkers binnen Fontys. Zij hebben kenmerken van hun labs gedeeld, welke Maria had meegenomen om te bespreken. Welke termen vinden deelnemers kenmerkend voor Social Labs? Er werden niet alleen termen gedeeld, er werden ervaringen gedeeld en vragen gesteld. Verdienmodel, docenten als studenten, halen en brengen, authentieke opdracht met begeleiding leken het meest los te maken bij de deelnemers.

Het onderzoek maakt veel los bij deelnemers, dat was te merken aan de gesprekken die niet te stoppen waren. Zelfs nadat Maria de sessie had afgerond én de organisatie langs kwam om te zeggen dat het buffet geopend was, bleven deelnemers in de ballenbak zitten om vragen te stellen en ervaringen te delen over Social Labs. Uiteindelijk verzocht de organisatie ons vriendelijk, maar dringend om ons naar het buffet te begeven. Daar gingen de gesprekken verder.

Wil je meer weten over het Social Labs onderzoek? Volg @FontysSocialLab op Twitter en praat mee #FontysSocialLabs. Je kunt je ook inschrijven voor Wondermoments, de FED nieuwsbrief waarin Social Labs nieuws gedeeld wordt.

Je bent goed zoals je bent – Timo Wesenaar

Timo, docent bij toegepaste psychologie, nam ons in vogelvlucht mee in de wereld van talent(coaching). Hij liet ons als deelnemers nadenken over onze toegevoegde waarde. Bij de eerste vraag ‘Wat heb jij vandaag gedaan dat van waarde was voor jouw omgeving’. Eerst werd er moeilijk gekeken, maar daarna werd er openhartig gedeeld. Van kleine dingen, zoals een collega wijzen op het LEF event, een zus helpen met het vinden van haar telefoon tot bijzondere bijeenkomsten zoals het ondersteunen van een student die twijfelde of ze op school wilde blijven.
Activiteiten die weinig moeite kosten, maar van grote waarde zijn voor de omgeving.

Key take away: Soms hebben we het idee dat je moeite moet doen, voordat iets het waard is.”

De tweede vraag die Timo stelde, was ‘Wat is gedrag dat je liever niet vertoond’. Er werd openhartig gedeeld. Eén deelnemer deelde over haar uitstelgedrag, een andere over haar emotionele pieken en dalen. De opdracht: Probeer het (nog) niet te veranderen, maar beschouw het. Timo noemt het ‘draken gedrag’. In sprookjes beschermt de draak een schat en dat is wat we zelf ook doen. Vaak is drakengedrag om ons op de één of andere manier te beschermen. Door je er bewust van te zijn, kun je ermee omgaan. Wat ik uit het tweede deel haarde: Het kost meer energie om te vechten tegen het ongewenste gedrag, dan ermee om te leren gaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *