Pulse logo

Fysiek PULSE leeromgeving

Op 6 februari start bij Fontys een uniek concept rondom ‘vernieuwend onderwijs’. In een fysiek open ruimte van 260 vierkante meter gaan verschillende gebruikers een jaar lang samen actief, explorerend leren. Een constante pulsering van energie, inspiratie en emoties zal plaats gaan vinden bij de gebruikers. Daarom: PULSE.

De gebruikers zijn in ieder geval studenten en docenten van de Fontys minoren Embrace Technology, Entrepreneurship and Creativity (FED), Gamification Business (ACI), Your Future Work (HRMenP) en mbo-studenten van Sint Lucas.

Onderwijsconcept

De onderwijsconcepten die toegepast worden hebben één overeenkomst: De student staat echt centraal! Er is ruimte voor flexibele en gepersonaliseerde leerpaden waarbij aanbod en feedback van docenten ondersteunend is aan de leervragen van die student. Samenwerking en samensmelting tussen studenten uit verschillende minoren en onderwijsprogramma’s zijn uitingen die vanaf 6 februari werkelijkheid gaan worden.

Challenge

Studenten en docenten zullen worden uitgedaagd om verantwoordelijkheid en eigenaarschap te tonen voor het gebruik van de ruimte. Daardoor creëren zij normen en waarden, ze initiëren een cultuur. Om tot een goede samenwerking te komen zullen zowel studenten als docenten een hoge mate van flexibiliteit, adaptiviteit en probleemoplossend vermogen gaan ontwikkelen. Bovendien is het ontzettend spannend om te ervaren hoe de ruimte organisch zijn invulling krijgt en hoe die constant in beweging zal zijn. Welke unieke samenwerkingsvormen zal dit gaan opleveren?

Na afloop van de minor zal de ruimte weer worden leeggemaakt. Een volgende groep studenten zal wederom van niets iets gaat maken. Dit onderwijsexperiment is mede mogelijk door de korte lijnen tussen de Dienst Huisvesting en Facilitaire Zaken van Fontys en daarnaast een betrokken gebouwbeheerder.

Gedachtegoed van de gebruikers

1) In de FED-minor EmbraceTEC gaan studenten de uitdaging aan om zich te ontwikkelen als wereldburger. In de verschillende projecten komen zij in aanraking met creatieve ontwerpprocessen waarin ze technologie gaan inzetten om de wereld (lokaal en/of internationaal) te voorzien van een positieve (ethische) impuls. De volgende experts uit het werkveld zijn daarbij betrokken: Pepijn Duijvestein, Yori Kamphuis, Philip Ross en Ramon Vullings.

2) In de Fontys ACI minor Gamification Business richt zich op iedereen die geïnteresseerd is in Gamification (of games) om binnen een multifunctioneel team met game-elementen de levensvatbaarheid van real life producten te verhogen. De rode draad binnen de werkomgeving ProtoPlay, waarbinnen de minor zich afspeelt, is het gebruik van game-elementen binnen de speelbare prototypes die in een tijdsbestek van ongeveer zes maanden ontwikkeld worden. Steeds vaker wordt binnen onze samenleving gamedesign denken gebruikt bij oplossingen; het is niet alleen leuk, maar ook effectief. En of je nu game designer, ontwikkelaar, artist of copywriter bent, iedereen kan deze kennis gebruiken en tegelijkertijd hun eigen skills inzetten om het product waar je aan werkt te verbeteren.

ProtoPlay wordt gecoördineerd door Maarten de Rooij (Senior Lecturer Fontys) en Horst Streck (Chairman Dutch Games Association).

De Fontys HRMenP minor Your Future Work zal zijn Wacko Wednesday inzetten om ruimte te creëren voor onverwachtse ontmoetingen, last minute kansen, creatieve ingevingen en andere zinvolle leerervaringen die zich aandienen. Klooien. Experimenten. De nieuwsgierigheid van de student als uitgangspunt. Er is ruimte voor initiatief, ondernemerschap en co-creatie met de andere studenten.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *