Fontys Educational Desginers MOOC

Guerrilla werking van een MOOC is een kans voor het hbo

 

Onlangs bezocht ik een afdeling bij TUDelft die zich sinds enkele jaren bezig houden met het ontwerpen van MOOC’s voor de Technische Universiteit. De kern van hun verhaal was dat zij ontzettend veel hebben geleerd van het ontwerpproces gericht op onderwijsvernieuwing. Dit doordat ze veel fouten hadden gemaakt en er constant iteraties werden gedaan die zowel het ontwerpproces verbeterende als versnelde. Daarnaast werden ook de online ontwikkelde onderwijsmaterialen gedurende de tijd van een steeds hoger niveau. Bijvangsten die zij tevens noteerden: het campus (offline) onderwijs verbeterde significant, docenten namen zichtbaar andere rollen aan, er werd een bredere doelgroep aangeboord.

Afgelopen week waren wij als FED te gast op de Learning Experience conference om zowel te halen als te brengen. Daar ontmoette ik meerdere mensen van het Centre4Innovation van Universiteit Leiden. Ook zij hadden soortgelijke ervaringen zoals hierboven beschreven staan rondom het ontwikkelen van MOOC’s en de leeropbrengsten daarvan voor studenten, docenten en de onderwijsontwerpers zelf. Het feit dat de kostprijs van een 1 MOOC als is terugverdient wanneer 2 volgers ervan zich inschrijven voor een opleiding die zij ook afronden zet mij al geruime tijd aan het denken.

Het scenario dat ik voor mij zie is dat het ontwikkelen van een Fontys brede MOOC vele metaforische ballen aan het rollen kan brengen binnen onze organisatie. Ik neem je als lezer even mee in mijn gedachten:

#) er is een groot slapend achterland van mensen die zich willen ontwikkelen middels onderwijs in de regio Eindhoven. Echter is voor hen de schooldrempel te hoog om de eerste stap te zetten. Een MOOC kan die drempel verlagen.

#) de MOOC moet geen MOOC zijn. De kracht zit hem in het inbedden van bijvoorbeeld drie face-to-face ontmoetingen waarbij lerenden elkaar ontmoeten. Hierdoor krijg je de prospects toch op de campus.

#) het bedrijfsleven kan een actieve educational partner worden! Voordat je het ontwerp gaat starten zoek je gericht een aantal bedrijven die kunnen bijdragen aan de MOOC. Dit geschiedt op 3 simpele afspraken: 1) je draagt bij aan het ontwerp met de inzet van experts, 2) je brengt werkelijke challenges in waar studenten aan kunnen werken, 3) je bent aanwezig bij de face-to-face ontmoetingen. Als onderwijsinstelling maak je up-to-date materialen die relevant zijn en als bedrijf krijg je oplossingen aangedragen voor jouw challenges PLUS je zit op de 1e rang rond een talentvijver van eventuele werknemers.

#) het brengt versnelling van het ontwikkelingsproces rondom deeltijdopleidingen. Rondom de thema’s flexibiliseren, digitaliseren en personaliseren doe je een massa aan leerervaringen op bij het ontwerpen van de MOOC. Deze kun je vertalen naar andere vormen van blended learning die van waarde zijn in de deeltijdopleidingen.

# wanneer de inhoud vanuit een Fontys breed ontwerpteam wordt ingebracht krijg je op meerdere plaatsen nieuwe inzichten rondom online leerervaringen ontwerpen.

# als de MOOC breder gaat dan puur en alleen inhoudelijke verdieping kan deze ook worden ingezet als een soort ‘intake module’. Als er gerichte aandacht is voor talent (h)erkenning en ontwikkeling en het leren leren dan is de MOOC breder dan alleen opleidingsspecifiek in te zetten.

# ook ons campusonderwijs zal significant verbeteren.

# lage(re) kosten zijn mogelijk. Wanneer we samenwerken met ofwel de TUDelft of Universiteit Leiden in het ontwerp maken we niet dezelfde failures door als zij en zijn de kosten sowieso laag te houden. De mogelijkheid om samen met een andere hbo-instelling te ontwerpen is ook zeker het onderzoeken waard, toch?

Ik ben heel erg benieuwd of jullie als lezer bovenstaande punten onzin vinden of kunnen aanvullen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *