Maak van de ander geen vreemde

De afgelopen weken heb ik weer eens ervaren hoe er in het onderwijs een vuist kan worden gemaakt tegen een onderwerp als preventie van discriminatie op scholen. Eindhovense leerkrachten, leerlingen en studenten waren bereid om op drie vrije avonden elkaar te inspireren en samen plannen te maken om dit onderwerp structureel op hun school aandacht te kunnen geven.
Lumens was bereid om de Eindhovense eigenheid ruimte te geven in drie ontwerpsessies met het basisonderwijs, het voortgezet onderwijs en het mbo-onderwijs. “Laten we als een rode draad het thema discriminatie door bestaande schoolactiviteiten heen vlechten. En laat de draagkracht niet alleen bij de leerkrachten ontstaan, maar creëer meer bewustwording door de leerling en student eigenaar te maken.”
In de afgelopen maand (oktober 2017) hebben onder begeleiding van Fontys Educational Designers drie ontwerpsessies plaatsgevonden. De eerste eindigde met drie keiharde slogans:

*   P.O: Wij kiezen ervoor en accepteren dat we allemaal anders mogen zijn

*   V.O: Maak van de ander geen vreemde

*   Mbo: Van onbewust naar bewust gedrag uit je comfortzone stappen met aandacht voor samenwerken, respect en neutraliteit.

Tijdens de tweede sessie werden concrete ideeën uitgewerkt, die uitmuntten in een eenvoudige voorbereiding; simpelheid met een hoge impact. “Zo’n thema wint aan kracht als een leerkracht zijn eigen passies, bijvoorbeeld samen met de leerlingen een toneelstuk maken, in mag zetten.” Vanuit het V.O. bedachten twee leerlingen en hun twee leerkrachten dat een plan ter preventie van discriminatie alleen iets oplevert als de leerlingen zichzelf eigenaar voelen. Na een incident in gesprek gaan met andere leerlingen heeft meer effect dan een opgestoken vinger van een leerkracht. “Laten we een complimentenmuur ophangen waar iedereen voor een ander een compliment achter mag laten”.
Natuurlijk kan een school via het internet een lesplan downloaden, maar deze professionals gingen driftig op zoek naar iets simpels, waar niet de hele school voor op zijn kop hoeft te worden gezet; maar die in hun eenvoud een langdurig en krachtig signaal tegen discriminatie af zou blijven geven.
Bij de derde sessie werd het eigen team onder de loep gelegd. Het goede voorbeeld aan je leerlingen geven betekent ook dat je stilstaat of er sprake is van discriminatie binnen je eigen team. We eindigden met een groot commitment en enkele afspraken voor de nabije toekomst. Voor de Kerst zijn er drie draaiboeken uitgewerkt. In februari 2018 komen we weer bij elkaar om de puntjes op de i te zetten, zodat we in maart, tijdens de week van de discriminatie, kunnen starten.

Wil jij ook meedoen? Wil jij als school, als leerkracht ook meedoen? Gitta van de Putten, van het Adviespunt Discriminatie, is op zoek naar jou. Dus laat van je horen, want wij staan te popelen om onze plannen met jou te delen, zodat Eindhoven, in al haar verscheidenheid, er voor kiest om de ander echt te leren kennen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *