Wat heb je nu eigenlijk aan een docent bij FED?

Wat heb je nu eigenlijk als opleiding aan een docent bij FED?

Geregeld wordt mij gevraagd vanuit mijn ‘thuis-opleiding’ Pedagogiek wat ik precies doe voor FED en wat ‘wij daar als Pedagogiek aan hebben’. Een terechte vraag; ik ben veel buiten de deur in mijn FED-uren, maar wat ik precies doe in die uren is niet voor iedereen inzichtelijk. Ik probeer dat te ondervangen door meer en meer te delen; via Twitter, nieuwsbrieven en in gesprekken met collega’s. Ik ben ook altijd blij als mensen mij dit eerlijk vragen. Hieronder probeer ik antwoord te geven op deze vraag.

Ten eerste: FED is een beweging. Een beweging van mensen die hun steentje willen bijdragen aan nóg beter onderwijs. Die absoluut niet vinden dat het huidige onderwijs of de huidige docenten niet voldoen, maar die wel altijd kijken naar hoe het nog beter of anders kan. En beter/anders betekent dan: meer flexibel, meer maatwerk, meer doen, meer durven, meer verbinden. Concrete voorbeelden zijn: het herontwerpen van onderwijs aan de hand van design thinking (kortweg, in eigen woorden: goed nadenken en overleggen, maar niet te lang. Of iets werkt, moet je namelijk ervaren), meer formatieve en ipsatieve manieren van toetsing, meer talentgericht en individueel coachen van studenten, meer blended learning, zodat schoolmomenten echt een meerwaarde hebben voor alle studenten.

Bij veel van de FED-projecten die ik doe, komen diverse manieren van toetsen en variaties in onderwijsleervormen aan bod. Docenten zijn op zoek naar een manier van onderwijs geven die zowel voor hen als voor studenten bevredigend werkt. Iedereen wil het vaak wel op een andere manier, die meer aansluit bij ieders interesse en leerstijl, maar door weinig tijd en ervaring is de ‘oude’ manier vaak toch de makkelijkste. En die oude manier is vaak ook helemaal niet verkeerd! Wij bieden de docentontwikkelaars inspiratie aan ten aanzien van onderwijsontwikkeling. Iedereen kan daaruit halen wat voor hem of haar werkt. De een gooit het roer radicaler om dan de ander, maar juist die diversiteit is zo mooi in het onderwijs en moeten we ook behouden. Binnen deze projecten kan ik iedere keer expliciet de koppeling maken naar Pedagogiek en wat wij doen, onder andere in de minoren die ontwikkeld zijn, maar ook bijvoorbeeld ten aanzien van de nieuwe deeltijd en de regielijn (studieloopbaanbegeleiding).

Ik merk ook dat mijn werk bij FED een grote bijdrage heeft geleverd aan de ontwikkeling van nieuw onderwijs, het gedachtengoed was al aanwezig; ik wilde graag meer vrijheid voor studenten, minder opleggen en meer motiveren, eruit halen wat er al in zat. Veel van mijn collega’s willen en doen dat ook iedere dag. FED is echter de beweging waar ik expliciet de tijd kan nemen om daar tijd en aandacht aan te geven en de overige dagen dat ik voor FHP werk, sijpelt dat gedachtengoed door. Ik merk dat tijdens (team)vergaderingen en overleggen, bij het ontwikkelen van eigen onderwijs voor Pedagogiek, maar ook in mijn eigen mindset. Bij het ontwerpen van de nieuwe deeltijd durf ik nu door te pakken en kan ik collega’s meenemen in het gedachtengoed. Eerder waren die ideeen er ook wel, maar durfden we gezamenlijk minder door te pakken. Oud is vertrouwd. Nu hebben we een mooie combinatie kunnen maken van al het goede vanuit het oude onderwijs samen met nieuwe perspectieven en vormen.

Daarnaast merk ik dat ik ook qua netwerk meer durf heb; ik trek sneller de stoute schoenen aan en zoek verbinding. Zo heb ik voor de nieuwe deeltijd een werkveldpartner benaderd waarmee we nu samen een trainingsvideo gaan maken. Het nemen van dit initiatief en de succeservaring die daaruit voort komt, zorgt voor nieuwe inzichten en dynamiek voor FHP en voor mij als professional.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *