Playful learning

Playful learning: Wanna play?

Herken je het gevoel dat juist door spel leren wordt gestimuleerd? Dat is niet voor niets.

Spelen is de meest natuurlijke vorm van leren

Wist je dat er een zeedier bestaat, het manteldier ofwel de zakpijp, dat sterft zodra het stopt met spelen? Dit beschrijft Stuart Brown (oprichter National Institute for Play) in zijn boek “Play”. Gelukkig speelt ieder mens, bewust of onbewust, dus wij sterven niet aan niet-spelen. Hoe meer we echter spelen, hoe gezonder dit voor ons is en dus kan spel er misschien wel voor zorgen dat we langer leven. Wat wel duidelijk is aangetoond, is dat spelen ervoor zorgt dat we beter leren.

We weten allemaal dat spel belangrijk is in het leven en de ontwikkeling van kinderen. We vinden het vanzelfsprekend dat kinderen leren door te spelen. Spel als onderwijsvorm wordt in (basis)onderwijs dan ook veelvuldig toegepast. In het hoger onderwijs wordt spelen om te leren echter nog niet gezien als een vanzelfsprekendheid. Spelen wordt vaak als het tegenovergestelde gezien van ‘serieus werken’. Spel kan echter ook in het hoger onderwijs veel voordelen bieden, zeker in de snel veranderende wereld van nu en de toekomst. Spel kan namelijk een belangrijke rol spelen in het bevorderen van creativiteit, het leren van fouten, probleemoplossend vermogen en samenwerking. Spel doet meer aanspraak op de intrinsieke motivatie, vraagt actieve engagement en heeft meer focus op het proces dan op de uitkomst. Er wordt zelfs wel gesteld dat wanneer studenten helemaal opgaan in het spel, ze in een ‘flow’ komen waardoor ‘deep learning’ kan worden bereikt. Niet geheel onbelangrijk is dat spelen zorgt voor energie en plezier!

Het belang van spelen in hoger onderwijs krijgt steeds meer aandacht. Onlangs is zelfs een vacature uitgezet door de Universiteit van Cambridge voor een LEGO professor of play.

In het onderwijs wordt bewust en onbewust al veel spel gebruikt. Het meest bekende voorbeeld van playful learning is LEGO serious play. Iedereen kent bovendien wel een quiz in Socrative maar er wordt ook gebruik gemaakt van toneel in rollenspelen, spelvormen om sociale vaardigheden aan te leren, gamification, toegepaste improvisatie, adventure based learning.

Bij FED gebruiken en onderkennen we al langer de kracht van spelen. Het ontwerpproces dat we als FED begeleiden heeft al veel speelse elementen. Daarnaast maken we ook bewust gebruik van spelvormen, bijvoorbeeld om te leerervaringen te ontwerpen op basis van leerervaringen die het ontwerpteam zelf tijdens een spel heeft ervaren.

Wij willen ervoor pleiten dat de kracht van spel veel meer bewust wordt ingezet bij het ontwerpen van onderwijs. Het is belangrijk om verschillende soorten spel in te zetten. Stuart Brown beschrijft in zijn boek verschillende soorten spel, zoals:

  • Lichamelijk spel/bewegingsspel
  • Objectspel, zoals spelen met een bal, puzzel.
  • Fantasiespel, zoals rollenspelen
  • Sociaal spel, bijvoorbeeld stoeien of rituelen (carnaval is één groot sociaal spel)
  • Storytelling, zowel verhalen vertellen als lezen of ernaar luisteren
  • Creatief spel, zo belangrijk bij innovatie en design

Wat daarbij belangrijk is, is dat je verschillende typen spelers meeneemt in het spel. Vraag jezelf maar eens af wat het beste bij jou past, wat voor speler ben jij? Een grappenmaker, een beweger/sporter, een ontdekker/onderzoeker, een competitietype, een leider, een verzamelaar, een artiest of een verhalenverteller?

Wij nodigen je uit om samen met ons onderwijs te ontwerpen, waarbij de kracht van spel optimaal wordt ingezet! Neem contact met ons op via s.sirag@fontys.nl om aan de slag te gaan met Playful Learning.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *