Introductie: Talent, vol in het onderwijs

Talent volop in in het onderwijs, dat is waar we voor willen gaan. Maar dit vraagt nog wel enige uitleg.

Wat ons betreft gaat talent over dat waarin je uniek bent. De energie die je bij je draagt; de manier waarop jij je dingen doet zonder dat je er over nadenkt of er moeite voor doet.

Gebruik van je talent draagt bij aan het vergroten van de momenten waarop anderen je ervaren als echt en authentiek. Talent ontwikkeling helpt mee om dat soort momenten vaker te laten gebeuren. En om deze momenten bij jezelf en anderen beter te herkennen.

Door het vele professionele gedrag dat we  hebben geleerd en door de drukte van alle dag vergeten we regelmatig wie we zijn. De belangeloze hulp van anderen helpt dan  erg mee om jezelf weer te leren (her)kennen. Dat je weer ontdekt wanneer je straalt en energie toont.

Talent is maar de helft van het verhaal. We kennen ook allemaal eigen gedrag dat we irritant vinden aan onszelf, dat we uit onze slof schieten of ons juist veel te stil houden. Talentontwikkeling gaat ook over herkennen en dealen met dit soort gedrag.

We zien in ons onderwijs op vele plaatsen al een mooie vorm van talentontwikkeling. Docenten die hun studenten zien zoals ze echt zijn en dit ook waarderend teruggeven aan hun studenten.

Voor leerlingen en studenten  levert deze manier van talentontwikkeling op dat je nog beter ontdekt wie je in wezen al bent. Dat je ontdekt dat je waardevol en talentvol bent van nature.

Zowel voor de individuele docent als in de onderwijsstructuur en programma’s kan er nog veel meer ruimte komen voor talentontwikkeling. FED ontwikkelt werkvormen en doet experimenten en stelt de resultaten voor anderen beschikbaar.

Alle artikelen uit de serie

  1. Waarom talentontwikkeling?
  2. Wat verstaat FED onder talent?
  3. Hoe doen we dat, talentontwikkeling?
  4. Talentontwikkeling: opbrengsten.
  5. Talent: Wat kun jij doen?
  6. Talent in de pijplijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *