talent leren is onzin, talent is een gift

Talenten leren? Onzin, het is een gift!

De term ‘talent’ is on fire! Bijna iedere onderwijsinstelling communiceert er wel mee in zijn werving of opleidingsvisie. Ook steeds meer bedrijven laten horen dat ze specifieke talenten nodig hebben of de kans geven. Dat de term ‘talent’ op verschillende wijzen wordt geladen is logisch in mijn ogen. Er zijn verschillende wetenschappelijke bronnen die allen hun eigen waarheid prefereren het liefst boven die van een ander. Wat mij opvalt is geen enkele onderwijsinstelling hun gehanteerde talentbegrip gedefinieerd heeft. Hierdoor kun je nooit aligned zijn in waarom het belangrijk, hoe je het in de praktijk wilt brengen en wat je dan moet doen als docent en student.

Mijn grootste ergernis rondom wat men rondom talenten verkoopt is dat je ze als mens kunt aanleren binnen de onderwijsinstelling. Het is een overschatting van onszelf richtig de natuur. Waarom zijn we in hoofdlijnen biologisch gezien allemaal hetzelfde opgebouwd als mens en zijn we toch verschillend? Is dat aangeleerd of is dat de macht van de natuur? Waarom komt de potentie van sommige mensen nooit volledig tot zijn recht tijdens hun werk maar bijvoorbeeld wel bij hun hobby?

Ik pieker mij soms suf over wat nu een talent is en wat een vaardigheid. Waar ik inmiddels achter ben is dat iedereen uniek is. Niemand is uitgesloten van een uniek talent waar de wereld iets aan heeft, er is geen rij waar je voor of achteraan kan staan als foetus. Gedurende mijn gehele schooltijd heb ik mijzelf altijd minder gevoeld dan mijn klasgenoten. Dat was al zo tijdens mijn basisschool tijd, ik blonk eigenlijk nergens in uit en zo werd ik ook behandeld. Overigens net als de andere 70% van mijn klas uitgezonderd van de jongens of meisjes die goed konden voorlezen, rekenen, tekenen of Engelstalige woordjes opdreunen. De CITO toets herinneringen heb ik verbannen en ik dacht destijds voor de makkelijkste weg te kiezen namelijk starten in de brugklas op vmbo-mavo niveau.

Kort samengevat heb ik de rest van mijn schooltijd het gevoel gehad dat ik anders was dan de rest. De ene keer snapte ik geen hout van wat er werd verteld of wat ik moest doen en de andere keer ging het zo traag dat ik vervelend werd in de klas. Heel wat jaren later heb ik mijzelf ontwikkeld op meerdere competenties (kennis, vaardigheden en houding) en heb ik nog steeds het gevoel dat ik buiten de boot val zodra ik in een formeel leerprogramma deelneem.

Vanaf het moment dat Timo Wesenaar in mijn leven is gekomen als mens en professional zijn de puzzelstukjes op zijn plaats gevallen. Zijn kennis en definitie van het talentbegrip hebben mij doen inzien dat ik niet ‘gestandaardiseerd’ wil worden. Vanaf het moment dat mijn natuurlijke talent werd erkend en herkend inclusief de tegenkrachten (draken) ben ik mijzelf in een razend tempo gaan ontwikkelen. Het talent is altijd aanwezig geweest maar het is nooit gezien, benoemd of aangeraakt door docenten. In plaats daarvan zijn altijd mijn persoonlijke kennis, vaardigheden en houding afgezet tegen die van andere mensen uit de klas of tegen die van  de beschreven standaarden waarvoor men mij opleidde.

In mijn ogen is talentontwikkeling geen excellentiet-traject! Het is niet iets wat zit in een vaardigheid die je als mens beter bezit dan een ander zoals Marc Lammers vertelt bij zijn lezing in relatie tot Sylvia Karres. Je kunt niet zeggen dat je op school mensen nieuwe talenten gaat aanleren. Dat zou betekenen dat je talent x in 10 weken kunt aanleren en internaliseren? En de volgende 10 weken talent y gaat aanleren. Wat vervolgens ontstaat is wederom dat we 13 in een dozijn mensen begroeten op de arbeidsmarkt.

Juist de eenvoud van de natuur is dat talent de juiste omgeving nodig heeft waarbij de juist aandacht zorgt voor ontwikkeling. Talent is iets wat de dobber is van de mens, het is altijd aanwezig en er is niemand op de aarde die het op dezelfde manier kan inzetten zoals jij. Het enige wat je als onderwijsinstelling hoeft te doen is ‘ruimte’ geven aan de unieke talenten en zorgen dat ze worden gezien en benoemd zodat de eigenaar ervan gaat vertrouwen op zijn talent en unieke bijdrage aan de wereld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *