Toekomstgericht leren door data?

Op 11 april heb ik het certificaat ontvangen van de MOOC: Toekomstgericht leren door data. In deze blog deel ik mijn ervaringen over het volgen van mijn eerste Mooc en of je leerervaringen in data kunt vatten. Daarnaast ben ik ook nieuwsgierig naar jouw ervaringen.

 

Wat is een MOOC?

Een MOOC is een Massive Open Online Course waar lerenden aan kunnen deelnemen. De leerinhouden zijn vrij toegankelijk. Mooc lerenden nemen vaak deel uit nieuwsgierigheid vanwege de inhoud en/of om aan het einde een certificaat te ontvangen. De diversiteit van de lerenden is groot. Door de grote mate van vrijblijvendheid rondt een grote meerderheid de MOOC niet af (Rubens, W, 2014). Aan de andere kant zijn er ook mensen die door het behalen van opeenvolgende MOOC’s er een baan aan hebben overgehouden (data-analist).

Leerontwikkeling en data

Zelf was ik bezig met het intensief coachen van de studenten minor EmbraceTEC. Ik vroeg me af of het mogelijk is om m.b.v. een verzameling data de student en mij inzicht te geven in zijn leerontwikkeling, over een langere periode van tijd. Met die vraag kwam ik toevallig (?) de MOOC Toekomstgericht leren door data op Twitter tegen. “Wat is die toekomst van leren? Wat leveren Big Data en Learning Analytics op en hoe zou je die kunnen vertalen naar je eigen praktijk?” Dus maakte ik gedurende vier weken twee uur per week vrij in mijn agenda.

Leeromgeving

Allereerst werd ik verrast door de leeromgeving. Er werd gebruikgemaakt van Curatr, een aangename, gestructureerde en gebruiksvriendelijke leeromgeving waar ik al snel na het aanmaken van mijn profiel kon starten. Korte opdrachten hadden duidelijke titels als: “De toekomst van de omgeving van de lerende” en “Hoe je met een Playbook door de bomen het bos weer ziet”. Een opdracht werd ingeleid door een filmpje, een interview of een (achtergrond)artikel. Aan het einde werd ik gevraagd om een vraag te beantwoorden. In de rechter balk stonden de antwoorden van andere deelnemers, waardoor ik kon afkijken 🙂 maar vooral werd getriggerd om te reageren.

Inhoud

In die vier weken kwamen prikkelende artikelen, interviews met datadeskundigen en visionaire filmpjes over de toekomst van ons onderwijs voorbij. Bij bijna alle inhoud had ik de behoefte om meer te weten te komen. Een compliment voor de ontwerpers van deze MOOC. Toch hield ik me strak aan de twee uur en liet me niet afleiden tot discussies of een twitterchat op vrijdagavond.

Aan het einde van ieder blok uploadde* ik eigen content om een discussie te starten. Door het delen van content werd de MOOC een inhoudelijke leerrijke omgeving. Reacties en thumbs up werden geregistreerd. De docenten lokten mij uit de tent door een vraag als: “Hoe zouden we het beste kunnen analyseren hoe de lerende het plezierigst leert?”

Toekomstgericht leren door data?

Tijdens de eerste week twitterde een docent twee grafieken waarin de prestaties en de kwaliteit van 155 deelnemers werden gerepresenteerd. Hoe had hij die kwaliteit en betrokkenheid kunnen meten? Zijn antwoord was: “Betrokkenheid zijn aantal discussies + uploads; kwaliteit zijn discussies + uploads + reacties hierop + likes die je hebt gehad.”

Daar sloeg de twijfel toe. Kon een like of een reactie iets zeggen over kwaliteit? Ik behaalde 143 punten (gebaseerd op het stemmen op reacties en toevoegen van objecten) en scoorde hoog, terwijl ik discussies had ontweken. Mijn nieuwsgierigheid was toegenomen, ik had kennis opgedaan over leren door data, maar het echte toepassen zou nog moeten gaan plaatsvinden.

Kwartjes

Ik dacht aan een coachingsgesprek met een student, gebaseerd op het vertrouwen dat er altijd een vorm van leren plaatsvindt. Dat hij student die leerruimte ook zelf kan invullen. Na twee weken vol leerervaringen stelde ik hem een vraag. Als reactie kreeg ik een verbaasde blik, grote ogen, gevolgd door een lange stilte waarbij ik bijna letterlijk kwartjes kon horen vallen. Zouden die ooit in data te vangen zijn?

Ik ben benieuwd naar jouw reactie.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *