Verwondering over studiekeuze

Stel je voor: je bent 12 en mag naar de middelbare school en kiest zelf hoe je dit wilt. Je kiest een school waar je op een creatieve manier kunt leren, waar je vakken kunt kiezen die passen bij jouw toekomst. Je besluit een wereldtaal te leren naast Engels, namelijk Spaans. Alle vakken volg je op je eigen niveau; dat betekent dat je de talen, vanwege je dyslexie, op een wat rustiger tempo en lager niveau volgt dan bijvoorbeeld een onderdeel als geschiedenis. Alle vakken worden op een creatieve manier en met creatieve opdrachten aangeboden en je werkt samen met allerlei andere leerlingen. Je voelt je vol verwondering, gelukkig, gemotiveerd en hebt zin om naar school te gaan.

Wat zou ik dit graag willen voor mijn dochter en wat een frustratie dat dit niet mogelijk is! Een school waar mijn dochter haar ei kwijt zou kunnen is het Sint Lucas in Eindhoven. Dit is echter een VMBO-school; aangezien haar advies VMBO/HAVO is, is ze sowieso een “bespreekgeval”. Daarnaast heeft deze school veel meer aanmeldingen dan plaatsen en moet ze toelating doen. Op de open dag van het Heerbeeck in Best heeft mijn dochter veel mooie dingen gezien. Alles waar ze enthousiast over werd, was onderdeel van het Heerbeeck International College (HIC). Hieraan mag je pas deelnemen als je minimaal HAVO-advies hebt, dus daar komt ze niet voor in aanmerking. In het slechtste geval gaat ze dus dadelijk naar een MAVO met verplichte vakken zoals Duits en Frans (als MAVO leerling is Spaans zelden mogelijk) en gaat ze nog een aantal jaar met tegenzin naar school en doet ze vol frustratie haar huiswerk.

Mijn jongste dochter wil ook wel naar het Sint Lucas, maar daar is ze te slim voor. Omdat ze wat extra uitdaging nodig heeft, zit ze op haar basisschool in de Plusklas. Daarin doet ze met andere leerlingen projecten waarin ze leert om uitdagingen te omarmen, zodat ze het beste uit zichzelf kan halen en eigenaar is van haar eigen ontwikkeling. Ze leert vaardigheden die ze nodig heeft bij het vervullen van haar dromen en het realiseren van haar potentieel. Zo kan ze worden wie ze bestemd is te zijn. Hoezo wordt dit alleen gedaan met kinderen uit de Plusklas?

Als een Fontys Educational Designer ben ik bezig met het faciliteren van ontwerpsessies waarin docenten en anderen onderwijs ontwikkelen wat gericht is op persoonlijke ontwikkeling van studenten. Uitgangspunt hierbij is verwondering vol iedereen. Momenteel ben ik vol verwondering over de weg die mijn dochter af moet leggen. Ik ben ervan overtuigd dat datgene wat we met FED nastreven heel hard nodig is, niet alleen in het hoger onderwijs. Ik wil ervoor zorgen dat we allemaal (ouders, leerlingen, studenten, docenten etc) in de toekomst vol verwondering zijn over de manier waarop het onderwijs dan in elkaar zit. Doe je mee?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *